woensdag 6 juli 2011

Ingrediënt "Werk"

Een belangrijk basis ingrediënt in mijn leven is mijn werk bij http://www.kroesewevers.nl/. Een leuke, uitdagende baan als Medewerker HR/Opleidingscoördinator waar ik veel van mezelf in kwijt kan. Inspirerend werk waar ik mijn talenten in uit kan buiten en verder kan ontwikkelen en met hele fijne collega's vind ik echt een cadeautje.
Onderstaande artikel schreef ik afgelopen april in het personeelsblad van KroeseWevers, De Kwinkslag.

Opleiden bij KroeseWevers

Roze wolk
Zwevend langs groene weiden zie ik ze. Onduidelijk maar intrigerend. Ik geloof mijn ogen niet. Dat lijken wel … Nee, dat kan niet, die zijn ontzettend zeldzaam! Ik zweef wat dichterbij, langzaam wordt het beeld van de blauw, wit rode wezens op mijn netvlies duidelijker. Ja, het is echt waar, het zijn KroeseWevers!
Beseffend hoe bijzonder dit is, kom ik nog wat dichterbij. Ik zie hun sierlijke, doch sterke gedaantes in groepjes bij elkaar. Elke KroeseWever volkomen in zijn element, in balans, talentvol, slim, nieuwsgierig en kritisch. Iedereen doet wat hij belangrijk vindt en waar hij goed in is. Ik hoor toegewijde discussies rondzingen over voortgang, ontwikkeling, de toekomst. Van individuen en van teams. Communicatie met gevoel en richting. Ik kijk nog eens goed, zoekend … nee, ik zie helemaal geen drempels!
Groepjes KroeseWevers zijn samen aan het oefenen, nieuwe ideeën aan het opdoen en aan het uitproberen. Open, zonder terughoudendheid. Elkaar enthousiast aanmoedigend zichzelf te verbeteren. Om daarna weer opgeladen en vol inspiratie en verhalen terug te keren naar de rest van de groep. Ik spits mijn oren. Hoor ik daar nu positieve feedback? Ik lach opgetogen, het is zelfs een complimentje!
Een andersoortig wezen trekt mijn aandacht. Deze worden aangeduid met de naam “klant”. Een wezen dat gekenmerkt wordt door een zekere eigenwijsheid en dat zich doorgaans niet zo makkelijk laat vangen. Maar hier op deze plek komen er steeds meer, dringend om erbij te mogen horen. Hier voelen ze zich veilig en begrepen. Krijgen ze de aandacht die ze verdienen. En het belangrijkste: de oplossing die ze nodig hebben.

Of …
Auw! Het lastigste onderdeel van een droom is vaak de landing. Het geluid van de wekker brengt me terug in de realiteit. Een nieuwe werkdag breekt aan. Geen roze wolk helaas, maar wel een heleboel uitdagende vragen die ik mezelf regelmatig stel. Doet elke KroeseWever wat hij belangrijk vindt en waar hij goed in is? Vindt communicatie plaats met gevoel en richting en met weinig drempels? Heeft elke KroeseWever de ambitie zichzelf te verbeteren en moedigt hij anderen hier ook in aan? Geeft en ontvangt elke KroeseWever regelmatig positieve feedback en af en toe een complimentje? Is de klant koning bij KroeseWevers?
Iedereen mag deze vragen in alle eerlijkheid voor zichzelf beantwoorden. Ik denk dat er nog genoeg werk aan de winkel is. En dat is fijn, want als de KroeseWever ergens van houdt dan is het … uitdaging.

… werk aan de winkel
In 2010 zijn we gestart met een heel mooi en behoorlijk ambitieus opleidingsprogramma. Belangrijke pijlers onder dit programma zijn: (vergroten van) “commerciële awareness” op alle niveau’s, teamontwikkeling en leiderschap en persoonlijke vaardigheden (waaronder communiceren en assertiviteit). In samenwerking met opleidingsbureau’s GITP en Lavi Communicatie is een opleidingsaanbod samengesteld waarin deze pijlers op verschillende niveau’s aan bod komen.
Afgezien van een aantal praktische en organisatorische oneffenheden waren de evaluaties door de deelnemers en de docenten erg positief. We hebben in het afgelopen jaar een prachtige ontwikkeling doorgemaakt en ik ben er trots op hieraan te hebben mogen bijdragen.
In 2011 gaan we hier uiteraard mee door. Naast een aantal veranderingen en toevoegingen in het opleidingsaanbod gaan we extra aandacht besteden aan het voor- en natraject van de trainingen. De keuze voor deelname aan een training en de voorbereiding hierop gaat plaatsvinden in goed overleg tussen medewerker en leidinggevende en in nauwe samenhang met de talentontwikkeling van de medewerker. Daarnaast wordt achteraf geëvalueerd of datgene dat men wilde bereiken met deelname aan de training in de werkpraktijk van de medewerker ook echt is bereikt. Deze vragen worden een vast onderdeel in de plannings- en coachingsgesprekken.

Ik heb er zin in dit jaar weer flink met het opleidingsprogramma aan de slag te gaan! En af en toe zweef ik stiekem even weg op mijn roze wolk J.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten