vrijdag 21 oktober 2011

Ik pas ...

De laatste tijd verbaas en erger ik me regelmatig aan de toenemende omvang van mijn portemonnee. De oorzaak hiervan is helaas niet de aanwezige hoeveelheid geld, maar een gestaag groeiende verzameling voordeelpasjes en klantenkaarten. Sinds Albert Heijn 15 jaar geleden de Bonuskaart introduceerde, waarmee het mogelijk werd om het koopgedrag van individuen te volgen, heeft zo’n beetje elke zichzelf respecterende winkelketen wel een eigen kaart ingevoerd onder het motto: “geen pas, geen korting”. Uiteraard blijft het een keuze of je hieraan meedoet of niet. Je kunt anoniem je inkopen blijven doen, maar dan wordt het leven wel een stuk duurder.

Met het opgeven van de anonimiteit van mijn shopgedrag heb ik nog niet eens zo heel veel moeite, maar waar ik wel een spuughekel aan heb is dat gehannes met al die verschillende pasjes bij de kassa en die grote plastic "bult" in mijn portemonnee. Is daar nou vandaag de dag, met de huidige technologie, niks op te bedenken? Eén universele klantenkaart of zoiets, dat lijkt me echt een gat in de markt!

Tot voor kort kon je bij het Kruidvat nog ouderwets onbezorgd en anoniem terecht voor dingen als intiemspray of een neushaartrimmer. Zonder pasje, wat een heerlijkheid. Inmiddels heeft de Kruidvatpas helaas ook zijn intrede gedaan. Ik heb er al één, maar uit pure ballorigheid heb ik hem nog niet gebruikt. Het voelt een beetje als een geheime verzetsdaad om telkens nieuwe smoezen te bedenken om vasthoudende verkoopmedewerkers om de tuin te leiden.

“O, nee, die zit nog in mijn andere tas …”
“O, nee, die heeft de hond net vanochtend doormidden gebeten …”
“O ja, nee, die moet nog worden aangepast, want mijn e-mail adres is net gewijzigd …”
“Nee, die heeft mijn man in zijn portemonnee zitten …”

Maar ja, jammer genoeg komt zelfs aan mijn inventiviteit ooit een einde en bovendien vrees ik binnenkort op één of andere blacklist terecht te komen ofzo. Dus, weer een pasje toevoegen aan de verzameling of toch maar naar de Etos gaan in het vervolg? Ik twijfel nog.


1 opmerking:

  1. Tja... ken het gevoel helaas maar al te goed. En laten we eerlijk zijn, wij zuinige Nederlanders willen natuurlijk elk voordeeltje dat er is binnenhalen ook! Dat daar iets anders aan vast hangt, vergeten we maar al te graag.

    Overigens, het is goed boodscahppen doen bij de ETOS hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen